Edien

Prisstrategier og rabatter innen e-handel.

Pris og rabatt | Strategier for e-handelsselskaper.

Når du tenker på shopping, må du bestemme om du vil gå til en fysisk butikk eller gjøre det på nettet. Siden bekvemmelighet er en nøkkelfaktor som bestemmer shoppingteknikkene våre, heller vi mot netthandel.

Netthandel har utviklet seg til en flertrillioner-dollar-industri. Det er estimert at e-handelssalg vil vokse til 6,3 billioner dollar i 2023.

Hovedårsaken til veksten er anvendelsen av riktige prisstrategier og rabatter på nettprodukter for å holde seg på toppen av spillet.

Nesten 90% av netthandelkunder ser etter gode tilbud og rabatter, og dette fører til at flertallet av shopping skjer online sammenlignet med offline.

Det er flere faktorer som bidrar til veksten av netthandel, avhengig av faktorer som tilstedeværelsen av mer produktinformasjon, personlige opplevelser, levering neste dag, gratis frakt osv.

 

Innholdsfortegnelse

1. Hvordan gi produkter riktig pris?

Det er viktig å gjøre leksene dine for å sette riktig tone for produktet ditt på nettet. Høye priser kan føre til en forskyvning av trafikk til konkurrentens nettside. Lave priser kan påvirke omsetningen til merket ditt, samt eventuelle fortjenester som oppnås.

Prisen på produktet settes på grunnlag av produksjons- og forretningskostnader, inntektsmål og konkurrenters prissetting.

2. Prisreduksjon er et effektivt verktøy

Prisreduksjon spiller en avgjørende rolle i å øke salget. Du kan tilby rabatt og andre kampanjer for å få trafikk til din nettbutikk. Sørg for at du har planlagt dette på riktig måte.

Hvis du har produkter som ikke selger bra i lageret ditt, bør du selge dem raskt. Dette kan føre til reduksjon i lagerkostnader. Nesten 97% av eCommerce-forhandlere bruker prisreduksjon som en prissettingsstrategi.

Sørg for at du ikke møter avvisning med riktig produktbeskrivelse og forlenget byttetid. Dette hjelper til med å utvikle kundens tilknytning til produktet.

3. Bruk av rabattkoder

Rabattkoder er en flott måte å øke gjennomsnittsordreverdien (AOV) og gi deg full kontroll over prisene og kampanjene dine.

Du kan begrense varigheten av rabattkoden satt på et bestemt produkt, noe som hjelper til med raskere opplasting og kan få kunden til å kjøpe med en gang. Dette skyldes at det er en frykt for å gå glipp av blant kundene.

En rabattkode hjelper til med å beskytte fortjenestemarginen din ved å ta hensyn til antall ganger denne koden kan brukes. Det er nesten 24 millioner eCommerce-nettsteder over hele verden, og hver av dem benytter seg av en rabattkode-strategi.

Rabattkoder fører også noen ganger til deling av koder av kunder uten din kunnskap. I tillegg tilbyr rabattkoden ekstra besparelser for kunden under utsjekkingstiden. Dette kan føre til flere forlatte handlekurver.

4. Automatiske prisreduksjoner

Nettbutikkplattformen din må ha innebygde automatiske rabattfunksjoner. Å tilby automatiske rabatter på utsjekkingstidspunktet gir en bedre og mer tilfredsstillende kundeopplevelse (CX).

Mange online plattformer har denne funksjonaliteten, som Shopify, og her kan du også dra nytte av å tilby rabatter med tidsbegrensninger, som alltid fungerer.

Automatisk prisreduksjon hjelper deg med å realisere verdien du får etter å ha handlet med dette bestemte merket.

Det viser også den opprinnelige prisen på den ene siden og den rabatterte prisen på den andre siden, noe som fører til fullstendig gjennomsiktighet.

Du kan også øke salget og fleksibiliteten til kampanjer ved å designe din rabattstrategi ved å legge til et minimumskjøpsbeløp eller antall elementer på spesifikke produkter.

5. Selg produkter sammen til redusert pris

Det antas at minst 21 prosent av kjøpere forsker før de kjøper en vare på nettet. Andre går rett og slett til alle nettstedene og bruker mer tid der. Til slutt kjøper de varen fra nettstedet som tilbyr den til en billigere pris.

Vurder å kjøpe en spillkonsoll til barnet ditt som en julegave. Mangfoldet av spill som er tilgjengelige på en spillkonsoll er det som gjør den så verdifull. Mange nettbutikker selger denne spillkonsollen sammen til en enkelt, redusert pris.

Det er en fordelaktig strategi, ettersom å kjøpe spillkonsollen separat kan koste mer. Dette tilbudet øker direkte muligheten for å tiltrekke seg tung trafikk til nettstedet ditt, sammen med sjansene for at kunder kjøper mer fra nettbutikken din.

6. Psykologien bak priser

Vi vet alle at den digitale veksten går raskt fremover. Sammen med det endrer også kundenes atferd seg raskt.

Folk har støttet netthandel av to grunner: bekvemmelighet og lavere priser. Som det sies, kan noen atferd aldri endres, og det samme gjelder for kunder. Vi er mer sannsynlig å kjøpe samme produkt fra en nettside som tilbyr det til en lavere pris enn konkurrentene.

Hvis det digitale produktet koster 2,57 amerikanske dollar og det samme digitale produktet koster 2,56 amerikanske dollar, vil kunden alltid foretrekke det siste. Det er vår menneskelige atferd som gjør at en reduksjon med faktor en også høres billigere ut for oss.

7. Definer din unike salgsproposisjon

Hver merkevare selger noe unikt, og det er dens unike salgsproposisjon (USP). USP er det som skiller denne merkevaren fra konkurrentene. Dette er en måte å kommunisere verdien av merkevaren din til kundene, sammen med tilleggsfordeler.

En klar forståelse av USP hjelper til med å bestemme prisen på ditt online produkt. Hvis produktet er en begrenset utgave og ikke tilgjengelig fra noen annen merkevare, kan du ta en premium pris.

Avsluttende tanker

Eksperimentering er den eneste effektive strategien. Du er ikke klar over hvilken av disse ovennevnte strategiene som passer best for deg.

Før du bruker noen av disse strategiene, må du eksperimentere med kundene dine og få en idé om prisnivåene de er komfortable med.

Du kan kontakte oss hvis du trenger profesjonell assistanse med WooCommerce-tjenester, UX-design, implementering, integrering eller utvikling.

Kontakt oss her →