Edien

Nyttige funksjoner i Google Analytics i 2023

Forutsigende funksjoner i Google Analytics i 2023

Google Analytics (GA) er et nyttig verktøy som er gratis og gir nøyaktig informasjon basert på ytelsen til nettstedet ditt. Ved hjelp av dens nyttige funksjoner samler den all informasjon eller innsikt som hjelper bedrifter i alle størrelser med å nå sine mål.

Google Analytics, i tillegg til å analysere trafikken, gir deg all relevant informasjon om hvor mange klikk du har fått gjennom markedsføringskampanjen. I tillegg gjør Google Analytics det lettere å forstå atferdsmønstrene til brukere, besøkende og kunder basert på deres interaksjoner med nettstedet ditt.

Google Analytics lar deg sette mål som hjelper deg med å finne ut hvilke annonser som gir deg best avkastning på investeringen. Derfor er det viktig å opprette mål for å forstå avkastningen på investeringen.

Innholdsfortegnelse

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et gratis verktøy med din Google-konto som hjelper deg å måle nettstedets ytelse og samle inn innsikt fra besøkende.

Google Analytics brukes av både små og store bedrifter for å studere hvordan kunder opptrer på forskjellige måter.

Det måler også suksessen til markedsføringsaktivitetene dine, og kampanjer som driver trafikk til nettstedet ditt, og de beste kildene til brukertrafikk, og får annen nyttig informasjon om besøkende som demografi, osv.

Google Analytics genererer rapporter for å spore data basert på antall brukere, avvisningsprosent, gjennomsnittlig øktvarighet, økter etter kanal, sidevisninger, måloppnåelser, osv.

Analytics gir et klart bilde av brukerens intensjon om å kjøpe og falle fra basert på data samlet inn og mengden tid de bruker på nettstedet. Google Analytics har to viktige funksjoner: forutsigende metrikker og forutsigende publikum.

Funksjoner i Google Analytics - Hva er forutsigende funksjoner i Google Analytics?

Det er to forskjellige forutsigende funksjoner i Google Analytics. De består hovedsakelig av forutsigende metrikker og forutsigende publikum.

Begge forutsigende funksjoner er tilgjengelige for deg gjennom Google Analytics App og Web beta-produkttilbud. Disse funksjonene var ikke tilgjengelige med standardversjonen av analyseverktøyet.

Forutsigende metrikker

Forutsigende metrikker hjelper med å analysere data som hjelper til med å utforme og planlegge markedsføringskampanjer. Det lar deg også vise en oversikt over sannsynligheten for at kunder kjøper fra og forlater nettstedet ditt. Den samler strukturert og verdifull data som kjøps-sannsynlighet og frafalls-sannsynlighet.

Forutsigende publikum

Det forutsigende publikumet er i publikumsbyggeren, og den bruker forutsigende metrikker for å lage publikummet ditt. Dataene samles inn av forutsigende metrikker, og informasjon basert på sannsynlige kjøpere og sannsynlige frafallskjøpere hjelper til med å kjenne publikumstypen din.

Sannsynligheten for å kjøpe er basert på dataene, som viser om brukeren er aktiv på nettstedet ditt i 28 dager og deretter blir kunde innen 7 dager.

Sannsynligheten for at en bruker dropper ut er basert på om de er aktive på nettstedet ditt i 7 dager og deretter returnerer innen 7 dager.

Du kan segmentere publikummet i publikumsbyggeren i to kategorier – førstegangskjøpere innen de neste 7 dagene og førstegangsutslipp innen 7 dager.

Hvordan lages modeller for fremtidsutsikt?

Google Analytics samler inn alle typer data, positive og negative. Google Analytics trenger både gode og dårlige eksempler på en bruker for å kunne avgjøre om de er en kjøper eller en kunde som har sluttet.

Modeller blir opprettet én gang om dagen for hver bruker for å analysere dette mønsteret. Men hvis kvaliteten på den forutsigende modellen er lavere enn minimumet, blir den ikke oppdatert av Google Analytics.

Bruk av modeller

Forutsigende metrikker er klassifisert i to typer: Audience Builder og Analysis. Audience Builder tar hånd om å bygge en målgruppe basert på deres handlinger. Brukerens levetidsteknikk brukes i analysen for å finne ut hvor sannsynlig det er at en bruker vil kjøpe noe eller slutte å bruke nettstedet.

Du kan også aktivere referansemåling i en datadelingsinnstilling for en bedre analyse av dataene. Google Analytics lar deg samle både anonyme og innsamlede data.

Hvordan blir statistikkene laget?

For å se data basert på forutsigende målgrupper, trenger du bare data fra forutsigende metrikker. Med andre ord er både forutsigende målgrupper og forutsigende metrikker sammenkoblet.

Hvordan oppretter du forutsigende publikum?

For å opprette prediktive målgrupper må du logge inn på kontoen din. Deretter navigerer du til Analyse > App+Web > Målgruppe > Ny målgruppe. Du må fylle ut all relevant informasjon og kan også endre malen for målgruppebyggerfunksjonen senere.

Bruksområder for forutsigende publikum

Det er mange fordeler med prediktive målgrupper.

  • Det lar deg samle inn data for å forbedre markedsføringskampanjene dine.
  • Disse dataene deles automatisk med andre Google Ads-kontoer du har.
  • Du kan også bruke dataene til kunder som har droppet ut eller sluttet, og prøve å konvertere dem til kunder. Du kan tilby dem informasjon om pris, kvalitet osv. for å gjøre dem lojale kunder.

Siste ord

Google Analytics er et kraftig verktøy for bedrifter i alle størrelser, små eller store. Det har mange nyttige funksjoner som hjelper til med å gi en klar forståelse av trafikk, nettsideytelse, konverteringer, antall klikk, frafall, mønstre, kundekjøpsatferd osv. Derfor vil det være et viktig verktøy i 2023 for å forbedre og skalere virksomheten din.

Trenger du hjelp?

Du kan besøke Edien.com for å lære mer om de forutsigende funksjonene til Google Analytics som vil være nyttige i 2023.

Hvis du trenger annen profesjonell hjelp med UX-design, implementering, integrasjon eller utviklingstjenester, kan du besøke Edien.com.

Kontakt oss i dag hvis du har spørsmål. Vi har den nødvendige ekspertisen!

Kontakt oss her →