Landingssiden er essensiell for kunden. Når kunden besøker landingssiden, samler de informasjon om produktet ditt og hvor verdifullt det kan være. Landingssider er et verktøy som hjelper besøkende å konvertere til faste kunder og til slutt konverteringer.
En overbevisende landingsside hjelper til med å konvertere kunden, enten det er for salg eller å melde seg på nyhetsbrev, laste ned brosjyrer og lignende. Landingssider representerer merket ditt og produktet ditt.
Landingssiden må være oppdatert og godt organisert, da kunder ikke bruker mye tid på nettstedet ditt. Kunden har en kort oppmerksomhetsspenne; derfor må landingssiden opprettes på riktig måte for å få besøkende til å utføre ønsket handling.
Denne artikkelen er en veiledning for å lage en effektiv og optimalisert landingsside.
Innholdsfortegnelse
Hva er en landingsside?
En landingsside er en viktig side på nettstedet ditt som er opprettet med et spesifikt formål, nemlig å få kunden til å konvertere. Landingssider må utformes på en måte som leder besøkende til konvertering, fordi det er den første siden besøkende ser når de kommer til nettstedet.
En besøkende kommer til landingssiden din via en annonse, e-post, SMS, nyhetsbrev eller andre annonser. Landingssiden blir deretter den nettsiden som er koblet til annonsen. Det er viktig at det er en forbindelse mellom stedet besøkende klikker fra og landingssiden din.
SEO spiller en viktig rolle i forhold til landingssider ettersom det får rangering også. Hvis en forbruker søker etter en term eller et nøkkelord som er relatert til en av landingssidene dine, kan dette være en av de høyeste organiske forslagene i Google.
Det er viktig at hver landingsside bare oppfordrer til en bestemt handling – dette er hvordan du får de beste resultatene.
Hvordan lage effektive landingssider
Strukturen på landingssiden med høykvalitets innhold betyr mye. Det er viktig å forstå hovedformålet med å designe landingssiden. Her er noen effektive måter å lage en landingsside på nedenfor.
1. Definer formålet og skap en god melding
Formålet med landingssiden er avgjørende å forstå. Formålet er å skape en presis, nøyaktig landingsside med en enkelt melding.
Forstå meldingen din og dens formål, deretter må du skape høykvalitets innhold rundt denne meldingen.
Å slå sammen for mange formål på landingssiden din, inkludert å selge produkter, registrere seg for nyhetsbrev og fylle ut skjemaer osv., kan gjøre besøkende forvirret. Ideen er å holde seg til en melding og handling om gangen.
2. Skap en naturlig forbindelse
Din landingsside må utformes basert på besøkendes sted. Du må bygge en naturlig forbindelse med dine besøkende. Kommer besøkende fra en e-post, SMS, nyhetsbrev eller kanskje en annonse? Den samme meldingen som er opprettet, bør gjelde for alle kanaler. I tillegg må bildene og videoene dine være sammenhengende.
3. Høykvalitets engasjerende innhold
Innholdet som er opprettet, må være av høy kvalitet og engasjerende for besøkende. Overskriften må være iøynefallende og formidle fordelene med produktene eller tjenestene.
Hvis du skal bruke et navn på en tjeneste eller et produkt i oversikten, er det viktig å knytte navnet ditt til formålet ditt. For dette må du gjøre grundig research på nøkkelord som brukerne søker etter. Koble disse nøkkelordene til innholdet og overskriftene.
Denne sammenslåingen av nøkkelord kan forbedre rangeringen i SEO og øke antallet besøkende til landingssiden din. Det er viktig å huske at målet ditt er å få brukeren til å bli på landingssiden, sammen med å fokusere på en tjeneste eller et produkt per landingsside. Dette vil ikke forvirre besøkende.
4. Optimalisert for mobil
Det er viktig å teste at dine landingssider fungerer på mobile enheter. De fleste brukerne besøker nettsiden din fra mobiltelefoner eller nettbrett istedenfor desktop. Dette vil bidra til å unngå at du mister mange potensielle kunder og konverteringer.
Mobiloptimaliserte landingssider har en positiv innvirkning på SERP og reduserer «flight rate» på nettstedet ditt. Google gir stor betydning til responsive design og mobilvennlige nettsider.
5. Troverdig kommunikasjon
Det er viktig å bygge tillit med besøkende på din nettside. Besøkende besøker mange nettsider daglig. Det er derfor vanskelig for dem å stole på din nettside. For å bygge tillit, må du kommunisere troverdighet slik at de ikke begynner å nøle.
Du kan kommunisere troverdighet ved å oppgi firmanavnet ditt og kontaktinformasjonen på hver landingsside. Du kan også vise positive referanser fra tidligere kunder. Du kan også vise informasjon relatert til dine priser eller utmerkelser for din nettbutikk.
6. Hold det enkelt
Målet med å lage en landingsside er å holde den enkel. Å gi besøkende for mye informasjon, for eksempel å få dem til å registrere seg eller melde seg på en nyhetsbrev, kan gjøre dem forvirret.
Når du utformer landingssiden din, må du i tillegg til enkelheten fokusere på mobilfunksjonaliteten som gjelder på alle stadier, slik at du ikke minimerer potensielle kunder i løpet av reisen.
7. Multimedieinnhold
Besøkende kommer ikke for tekst overbelastning. De kommer for engasjerende innhold. Besøkende er smarte. De vil enkelt forstå hvorfor produktene dine er det beste alternativet, hvilke fordeler produktene har, og hvorfor de bør velge deg over konkurrentene.
For å overbevise besøkende om å velge tjenestene dine, må du vise dem gjennom bilder, videoer, grafikk og annet innhold som er informativt, engasjerende og underholdende. Derfor må du utforme landingssiden din så effektivt som mulig.
8. Handlingsoppfordring (CTA)
En «call-to-action» (CTA) er når du ber besøkende om å ta en handling etter at de har besøkt siden din. For dette må du tenke på hvordan du kan lage en imponerende landingsside med formålet ditt i tankene.
Sett deg i besøkendes sted. Er budskapet klart for dem? Kan du overbevise besøkende om å registrere seg eller abonnere på nyhetsbrevet ditt? Dette er grunnen til at CTA er viktig, som kan gjøres gjennom knapper som «kjøp nå», «kontakt oss i dag» eller «registrer deg nå».
9. Test
For å designe en perfekt landingsside er det viktig å opprette to landingssider. Deretter må testing utføres for å vurdere prestasjonene til begge sidene. Siden formålet med å opprette landingssiden alltid vil være det samme, vil den eneste forskjellen være forskjellige overskrifter, engasjerende og kvalitetsinnhold, og å leke med design og CTA-knappen.
Eksperimenter med bilder, videoer, steder osv. og vis forskjellige resultater av landingssiden. Husk at du bør gi hver versjon av landingssiden tilstrekkelig tid til å gi deg dataene du trenger for sammenligning. Deretter sitter du igjen med et klart bilde av hva som fungerer og hva som kan forbedres.
Konklusjon
Landingssider er et verktøy for å fremme økt vekst, salg, lønnsomhet og konvertering. En landingsside er essensiell for å lenke til hver kampanje, annonse og e-post sammen med bruken av CTA-knappen. Den hjelper med å bringe inn flere besøkende og til slutt konverteringer.
Var denne artikkelen nyttig for deg? Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor.
Hvis du trenger profesjonell hjelp med WooCommerce-tjenester, UX-design, implementering, integrering og utvikling, kan du kontakte oss.