Google gjør shoppingannonser gratis over hele verden.
I 2020, under den globale pandemien, kunngjorde Google gratis shoppingannonser i USA og senere over hele verden. COVID-19 er en av hovedårsakene, da både store og små bedrifter tapte mye penger på grunn av det.
Bedrifter kunne ikke lenger ha råd til shoppingannonser fordi økonomien hadde endret seg så mye.
Google Shopping-annonser er nå en essensiell komponent i enhver e-handelsmarkedsføringsstrategi. Bedrifter har forstått fordelene med Google Shopping-annonser ved å sammenligne dem med PPC Google-tekstannonser.
I tillegg til bare tekst lar Google Shopping-annonser deg inkludere salgsbilder, titler, butikknavn, priser og lignende. Viktigst av alt, det holder den primære posisjonen i en søkemotor før søkeannonser og organiske annonser.
Fordi det er øverst i søkemotorresultatene, har Google Shopping-annonser vært en nøkkelkomponent for å øke trafikk og øke konverteringsfrekvenser.
Innholdsfortegnelse
- Hva er Google Shopping-annonser?
- Likhetene mellom Google Shopping-annonser og Google-søkeannonser
- Forskjellene mellom Google Shopping-annonser og Google-søkeannonser
- Fordeler med Google Shopping-annonser i 2023
- Markedsfør merkevaren din
- Holder førsteklasses posisjon
- Bedre ytelse
- Bedre og kvalifiserte leads
- Enkel å administrere
- Større rekkevidde
- Hvor mye koster Google Shopping-annonser?
- Hvordan opprette en gratis Google Shopping-annonse?
- Konklusjon
- Trenger du hjelp?
Hva er Google Shopping-annonser?
Google Shopping-annonser henviser til de annonsene som vises øverst i SERP-ene. Annonsetypen viser et produktbilde, tittel, relevant informasjon med nøkkelord, merkenavn, pris, stjernerangering, osv.
De har en betydelig fordel over Google-søkeannonser og organiske annonser. Disse annonsene hjelper til med å bringe mye trafikk og gir allerede all nødvendig informasjon før besøkende går til nettbutikken.
Likhetene mellom Google Shopping-annonser og Google-søkeannonser
Begge annonsene som brukes er basert på PPC-modellen, dvs. betaling per klikk. Det betyr at annonsøren betaler for hver gang kunden klikker på annonsen.
Hvor mye en annonsør ønsker å betale per klikk avhenger av ham, og betalingen er også basert på å være unik og skille seg ut fra mengden.
Forskjellene mellom Google Shopping-annonser og Google-søkeannonser
Den første forskjellen ligger i utseende og plassering av Google Shopping-annonser og Google Search-annonser.
Som nevnt tidligere, har Google Shopping-annonser en førsteklasses plassering. Etter Google Shopping-annonser kan du se Google Search-annonser og organiske annonser.
Når det gjelder utseende, består Google Shopping-annonser av data fra butikken din, skreddersyr annonser for produktene dine og matcher med relevante søkeord. Visuelt sett hjelper Google Shopping-annonser med å bringe mer trafikk. Google Search-annonser er hovedsakelig tekstbaserte og vises etter Google Shopping-annonser.
Fordeler med Google Shopping-annonser i 2023
En måte for e-handelsmerker å bli mer synlige i 2023 er gjennom Google Shopping-annonser.
Det anslås at med hjelp av Google Shopping-annonser, kan bedrifter både store og små oppleve høyere konverteringsrater og avkastning på investeringen.
Hvis du fortsatt er usikker på om du bør velge Google Shopping-annonser eller ikke, kan du ta en titt på fordelene med Google Shopping-annonser som er nevnt nedenfor.
1. Markedsfør merkevaren din
Google Shopping-annonser øker synligheten til produktet ditt ved å markedsføre det med riktige nøkkelord og gi relevant informasjon til riktig kunde.
Nøyaktige nøkkelord gjør at Google Shopping-annonser vises i søkeforespørsler mer enn én gang. Disse nøkkelordene settes av Google selv, med assistanse fra en produktdatastrøm.
Visuelle elementer spiller en sentral rolle i Google Shopping-annonser som merker produktet ditt med produktbilde, tittel, stjernerangering, pris og merkenavn, og noen ganger fremhever de også fraktinformasjon, anmeldelser, osv.
Google Shopping-annonser hjelper potensielle kunder å få kunnskap om produktene og tjenestene dine selv uten å besøke nettstedet ditt.
2. Holder førsteklasses posisjon
Sammenlignet med søkeannonser inkluderer Google Shopping-annonser ikke bare tekstmeldinger. Den inneholder alt fra visuelle elementer til all annen nødvendig informasjon, noe som gjør at en Google Shopping-annonse i seg selv holder førsteklasses posisjon.
Som tidligere nevnt vises Google Shopping-annonser først i søkeforespørsler, etterfulgt av søkeannonser og organiske annonser.
Mange bedrifter hadde ikke råd til søkeannonser på grunn av den globale pandemien. Dette fikk Google til å vurdere gratis Google Shopping-annonser i 2020. Det anslås at de nåværende Google Shopping-annonserne støttes i over 40 land.
Denne annonsen er gratis, inneholder all relevant informasjon og er også en av de viktige e-handelsmarkedsføringsstrategiene for konvertering som har gjort Google Shopping-annonser veldig populære.
3. Bedre ytelse
Google Shopping-annonser presterer bedre enn søkeannonser. Det anslås at Google Shopping-annonser bidrar til å generere en 26% høyere konverteringsfrekvens sammen med en 23% lavere kostnad per klikk, noe som har vist seg å være gunstig for bedrifter i alle størrelser.
Google Shopping-annonser eller Produktoppføringsannonser (PLA-er) skaper nye muligheter for selskaper i Europa, Sør-Amerika og Asia fra midten av oktober 2020.
Flere klikk med nøyaktige søkeord som er satt av Google, har ført til mer fortjeneste for både Google og forhandlere.
4. Bedre og kvalifiserte leads
Google Shopping-annonser som viser alle produktene med relevant informasjon, hjelper kunden å ta en informert kjøpsbeslutning.
Raskere kjøpsbeslutninger basert på stjerner, anmeldelser og tilbakemeldinger, letter også gjentatte kjøp.
Kundene kan ta en beslutning umiddelbart, selv om de ikke går til din nettbutikk, fordi informasjonen er så nøyaktig. Dette reduserer også din avvisningsrate og forbedrer din klikkfrekvens (CTR).
5. Enkel å administrere
Med Google Shopping-annonser trenger du ikke å by på søkeord eller velge dem selv.
Google søker etter nøyaktige søkeord med hjelp av produktdata-feed, slik at disse annonsene kan vises mer enn en gang for søket og kan rette seg mot riktig kunde. Du vil måtte sette opp Google Shopping-Feed i Google Merchant Center.
Det bruker API-er for å trekke ut alle dataene dine og er utformet på en måte som gjør at den holder den premium posisjonen i SERP-ene med all relevant informasjon og søkeord.
6. Større rekkevidde
Med hjelp av de riktige søkeordene som er satt av Google, tillater det annonsen din å vises mer enn én gang i søkemotoren. Dette hjelper med å nå et bredere publikum, få flere potensielle kunder, og øke konverteringsgraden.
Hvor mye koster Google Shopping-annonser?
Annonsøren må betale hver gang noen klikker på annonsen din, akkurat som Google Search-annonser. Gjennomsnittlig kostnad per klikk for Google Shopping er $0.66.
Gjennomsnittlig konverteringsrate for Google Shopping er 1.91%. Kostnaden per handling for Google Shopping-annonser er $38.87.
Disse statistikkene er basert på gjennomsnittet. Men den faktiske kostnaden avhenger av hvor mye du vil bruke for å skille deg ut fra konkurrentene dine.
Hvordan opprette en gratis Google Shopping-annonse?
Hvis du følger instruksjonene nedenfor, er det enkelt å lage en gratis Google Shopping-annonse.
- All informasjon om produktet ditt må oppdateres.
- Du må opprette en konto i Google Merchant Center.
- Under registreringen av virksomheten din må du ikke glemme å sjekke alternativet «Vis overalt på Google».
- Du må opprette en produktdel. Logg inn på Merchant Center.
- Klikk på fanen «Vekst» på venstre side.
- Gå til menyvalget «Administrer programmer».
- Klikk på «Vis overalt på Google».
- Begynn å legge til ønskede produkter.
- Verifisering av nettstedet ditt er viktig.
- Aktiver deretter.
Konklusjon
Ønsker du å fortsette å bruke Google Search-annonser? De nevnte fordelene med Google Shopping-annonser vil øke virksomheten din. Det kan være på tide å lære om den nyeste eCommerce-markedsføringstrenden som vil gi deg høyere kvalitetsledninger og øke konverteringsfrekvensen din.
Trenger du hjelp?
Hvis du trenger profesjonell assistanse med WooCommerce-tjenester, UX-design, implementering, integrering eller utviklingstjenester, kan du besøke Edien.no.
Ta kontakt med oss i dag hvis du har spørsmål. Vi har den nødvendige ekspertisen!