Fremtiden for netthandel og dens trender
COVID-19 og etter COVID har vært spennende år for bedrifter over hele verden. Globale selskaper har møtt mange nye utfordringer disse to årene og har sett en rask vekst i e-handelsmarkedet.
Den uventede endringen i e-handel, med en endring i forbrukernes adferdsmønster for shopping, er helt uforutsigbar.
Teknologi anses nå å være ryggraden i e-handel for bedre kundeopplevelse. Nye teknologier har åpnet veien for nye muligheter.
Det har vært flere endringer og utvikling har funnet sted fra kunstig intelligens eller talekommandoer for søk; teknologi har merket sine flagg overalt.
I denne artikkelen vil vi ta en nærmere titt på fremtiden for e-handel og dens trender.
Innholdsfortegnelse
Chatbot med kunstig intelligens gjør sitt inntog
Chatbot med kunstig intelligens forenkler å ta mer informerte kjøpsbeslutninger. Chatbot gir en bedre kundeopplevelse (CX), og derfor kan man si at chatbot er en erstatning for mennesker, som kan være dyrt.
Chatbot bidrar til ekstra salg med sin samtalebaserte chatopplevelse. Den forbedrede versjonen av denne chatboten skyldes kunstig intelligens. Ellers hadde de gamle chatbotene et ganske dårlig rykte.
Hodeløs netthandel tar helt av
Hodeløs handel refererer til den separate funksjonen til backend og frontend. Hodet refererer til frontend, og når de begynner å fungere separat, er det kjent som hodeløs handel.
API fungerer som en forbindelse mellom frontend og backend. Hodeløs handel hjelper med kundemøtende arbeid, og du kan handle uavhengig av bakendearbeid, og vice versa.
Den store fordelen med hodeløs handel er at utvikleren kan bruke hvilket som helst programmeringsspråk de ønsker. Den virkelige kombinasjonen av hodeløs og omnichannel gir en bedre kundeopplevelse med konverteringer.
Virtuelle prøverom og AR-tilpasning for møbler og mer
Virtuelle prøverom eller tilpassingsrom er avansert teknologi som hjelper deg med å prøve forskjellige klær i forskjellige størrelser uten å berøre selve plagget fysisk. Eksempel IKEA, ELSE Corp, osv.
Denne teknologien kom inn i bildet etter COVID-19, da det var en nedgang på 43,5% i klessektoren under den globale pandemien. Det er COVID-19 som har akselerert veksten av e-handelssektoren.
Augmented Reality (AR) eller Artificial Intelligence (AI) teknologi plasserer klær, skjønnhetsprodukter osv. over live bilde av kunden som gir en idé om hva som passer kunden.
Det er anslått at veksten av virtuelle prøverom vil øke til 6,5 millioner dollar innen 2025.
Denne teknologien begrenser seg ikke bare til klær og skjønnhetsprodukter, men du kan også bruke den når du kjøper møbler. IKEA Place-appen, med hjelp av augmentert virkelighet, lar forbrukerne se møbler i sine egne hjem.
Impulskjøp blir stadig mer populært
Det er viktig å merke seg at forbrukeren har en kort oppmerksomhetsspenne, og samtidig er shoppingopplevelsen for de fleste av oss morsom og impulsiv shopping utføres av denne kategorien av forbrukere.
Når du først begynner å like shopping, vil du gjøre det igjen og igjen. Det er anslått at 93% av forbrukerne liker gratis frakt bedre enn andre fordeler som rabatter.
En mobilvennlig nettside, design av nettsiden din, osv. er andre faktorer som fører til impulsiv shopping av forbrukeren.
Stemmeassistent
Hvis du er en e-handelsbedriftseier, er stemmeassistenter eller stemmesøk noe du ikke har råd til å gå glipp av. Virtuelle assistenter som Amazon’s Alexa, Apple’s Siri, Samsung’s Bixby, Google Assistant og Microsoft’s Cortana er eksempler på stemmeassistenter.
Nesten 72% av mennesker bruker denne funksjonen i sin daglige rutine. Det er også anslått at veksten i denne sektoren vil nå over 80 milliarder dollar per år innen 2023.
I fremtiden vil denne teknologien bli anvendt innen markedsføring, kundeservice og kjøpsprosessen. Dermed spiller stemmeassistenter en avgjørende rolle i veksten av e-handel.
Robotikk i hele produktleveransen
Digitaliseringen og automatiseringen av bransjer har blitt akselerert på grunn av den globale pandemien.
Selv etter to år bruker folk roboter i sektorer som ikke var kjent med dette konseptet tidligere. Bruken av roboter har økt produktiviteten til mange e-handelsbedrifter.
Fremtiden for e-handel inkluderer også pakkerobotene som blir plassert i droner. I lagerbygninger utføres nå meste parten av pakkingen av varer av roboter.
Fremtiden for e-handel fører til selvstyrt lastebiler og droner som vil levere disse pakkene til folket.
Konklusjonen
2023 er året for den revolusjonerende veksten av e-handel. Veksten av e-handelstrender i fremtiden kan ikke forutsies.
Med ny teknologi kommer det nye muligheter. E-handel endres kontinuerlig for å gi en bedre kundeopplevelse basert på deres behov.
Disse trendene har gjort kundeopplevelsen sømløs og mer underholdende. Mange spennende teknologier vil komme i fremtiden. Så, kom i gang med e-handel snart.
Hvis du trenger profesjonell hjelp med WooCommerce-tjenester, UX-design, implementering, integrering og utvikling, kan du kontakte oss.