Black Friday markedsføringstips og strategier for e-handel i 2022.
Black Friday regnes som et essensielt og vellykket verktøy for detaljhandlere og nettbutikker for å tiltrekke seg kunder med attraktive tilbud og rabatter. Denne tradisjonen strekker seg i nesten en måned eller mer. Black Friday hjelper e-handelsbedrifter til å nesten doble salget sitt, så i 2022 blir Black Friday sett på som en flott markedsføringsstrategi.
Hver nettbedrift leter etter Black Friday-strategier og -tips som de kan bruke for å nå potensielle kunder. I 2022 er Black Friday antatt å være 25. november og vil vare fra Thanksgiving torsdag til Cyber Monday.
Videre anslås det at Black Friday-salget vil nå 158 milliarder dollar. Det har vært en tradisjon for amerikanere i over 50 år, og nesten 76% av amerikanske shoppere pleier å handle på nett på Black Friday. Black Friday øker inntektene dine med over 107%, noe som er et vellykket verktøy som e-handelsbedrifter kan implementere.
Etter å ha forstått viktigheten av Black Friday for e-handelsbedrifter, er det også viktig å være forberedt med 19 Black Friday markedsføringstips og strategier for e-handel i 2022, sammen med å forstå hva Black Friday er.
Innholdsfortegnelse
19 Black Friday tips og strategier for e-handel i 2022
- Tilstedeværelse på sosiale medier kanaler
- Hvorfor meg?
- Følelse av hastverk eller FOMO for å handle
- E-postmarkedsføring
- Nøkkelord er helten min
- Bruk av chatbots for å øke konverteringer
- Langtidstilbud til faste kunder
- Implementering av hashtags for å nå ut til flere målgrupper
- Følg opp
- Forlatte handlekurver
- Henvisningskoder for Black Friday
- Gratis frakt
- Gave ved minimumskjøp av hvilken som helst sum
- Engasjer kundene dine
- Kun mobiltilbud
- Økning av AOV
- Sosiale mediekonkurranser og arrangementer
- Kommuniser med målgruppen din
- SEO alltid
Få Black Friday-løsninger med Edien!
Hva er Black Friday?
Black Friday markerer begynnelsen på høytidssesongen, med fristende rabatter og tilbud. Denne tradisjonen startet i USA for 50 år siden og følges den første fredagen etter Thanksgiving.
Derfor vil Black Friday i 2022 starte den 25. november, som er en flott mulighet for e-handelsbedrifter å bruke sine 19 Black Friday markedsføringstips og strategier for å trekke trafikk til sin e-handelside.
19 Black Friday tips og strategier for e-handel i 2022
Her er noen vellykkede tips for å få din merkevare til å skille seg ut fra konkurrentene dine under Black Friday i 2022.
1. Tilstedeværelse på sosiale medier kanaler
Å markedsføre Black Friday-salget ditt på ulike sosiale mediekanaler er en veiledning for å trekke til seg en stor mengde trafikk til din e-handelsside. Ifølge forskning forbedrer markedsføring på sosiale medier synligheten og merkevarebevisstheten blant målgruppen din og er derfor en svært vellykket strategi i 2022 for å generere dobbelt inntekt.
Å koble seg til publikummet ditt på sosiale mediekanaler reduserer gapet mellom kunden og merkevaren, noe som krever en dyp forståelse av behovene til publikummet ditt.
2. Hvorfor meg?
«Hvorfor meg?» Dette er et spørsmål som enhver e-handelsbedrift stiller seg selv, og svaret ligger skjult bak resultatene av din måling og mengden trafikk du får hver dag på din e-handelsside. Hjørnesteinen i enhver e-handelsbedrift er kvalitet og gjennomsiktighet.
Kundelojalitet er basert på tilfredshet, kvaliteten på produktet ditt og gjennomsiktighet når det gjelder din e-postadresse, kontoradresse, telefonnummer og sporing av ordrene deres – alle viktige ingredienser for å bygge tillit blant din målgruppe.
Så dette er en uunnværlig strategi og et tips som du må verdsette for kundene, da kundene er grunnlaget for din e-handelsbedrift.
3. Følelse av hastverk eller FOMO for å handle
En følelse av hastverk fungerer også som FOMO (frykt for å gå glipp av) med nyhetskampanjer og lukrative tilbud. De tiltalende tilbudene og tilbudene som e-handelsbedrifter gjør på Black Friday med en begrenset tidsfrist, skaper en følelse av hastverk blant målgruppen din og presser dem emosjonelt til å kjøpe produktet, samt de produktene de bare er interessert i å kjøpe for 70% avslag på grunn av lønnsomme rabatter, noe som fungerer som en vellykket tips og strategi.
4. E-postmarkedsføring
Målet til ethvert e-handelsselskap er å få flere kunder til å melde seg på e-postlisten deres. E-postlisten bidrar til å markedsføre deres varer og tjenester gjennom Black Friday-rabatter og tilbud.
Informasjonen på e-postlisten hjelper oss også med å skrive personlige e-poster til våre lojale kunder, noe som antas å være den mest effektive måten å få dem til å kjøpe.
5. Nøkkelord er helten min
Nøkkelord er helt avgjørende for alle e-handelsbedrifter når det kommer til inntektsgenerering. Verdien av nøkkelord spiller en viktig rolle for å øke salget ditt. Du må oppdatere e-handelssiden din ved å holde deg oppdatert på hva kundene dine søker etter.
Å forstå hvordan kundene dine søker etter produktet ditt og hvilke nøkkelord de bruker, kan hjelpe deg med å optimalisere virksomheten din. Optimalisering av Black Friday med riktige nøkkelord kan også doble mulighetene dine og føre til salg og konverteringer. Derfor regnes nøkkelord som en godt ment strategi av e-handelsbedrifter i høytiden.
6. Bruk av chatbots for å øke konverteringer
Verdien av AI-lignende chatbots ble oppdaget da veksten i salg hos Harley-Davidson nådde 3000%. Siden da har e-handelsbedrifter implementert chatbots på e-handelsnettsteder.
Chatbots, med en samtalemetode, er forberedt og trent med alle spørsmål og svar av eksperter, og de er godt informert om hva kundene vil spørre om. Tilstedeværelsen av en bemannet 24-timers butikk vil bidra til å styrke e-handelsbedriftens styrke og unngå forlatte handlevogner.
7. Langtidstilbud til faste kunder
Millioner av netthandelsbedrifter bruker Black Friday-tips og -strategier for å forberede seg til 2022. Dette er for å sikre at de ikke taper penger.
Alle ønsker å bli anerkjent, og det samme gjelder for dine lojale kunder. Black Friday er en flott unnskyldning for å anerkjenne kundene dine for å opprettholde et sterkt og langvarig forhold.
Å gi dem eksklusive tilbud og rabatter fører til kundelojalitet og økt salg ved å gjøre dem oppmerksomme på din merkevares synlighet og eksistens. Netthandelsbedriften er fullt klar over hvordan kundene reagerer.
8. Implementering av hashtags for å nå ut til flere målgrupper
Vi har nevnt for deg viktigheten av sosiale medier, inkludert den populære plattformen over. Men vet du hvor verdifullt en hashtag er? I dag dreier hele verden seg om hashtags. Det enkle symbolet # (hashtag) holder en sentral posisjon for å nå ut til målgruppen din.
Ved å organisere rabatter og tilbud på Black Friday kan du bruke hashtags for å nå en global målgruppe som er lokalisert over hele verden. For eksempel – #blackfriday #blackfridayshopping #blackfridayisawesome etc.
9. Følg opp
Er du klar over hvordan du kan styrke båndet med nye eller tilbakevendende besøkende? Det foreslås at oppfølging er en vellykket strategi for å hjelpe med å beholde kunder, noe som antas å være på sitt laveste under Black Friday.
Du kan enkelt følge opp med nye besøkende eller kunder ved å si takk, eller du kan be om anmeldelser og tilbakemeldinger om opplevelsen.
Det er viktig å huske at hvis du får negativ tilbakemelding, bør du svare på den i stedet for å ignorere den. Du kan svare dem høflig med en melding som formidler at du vil prøve å gjøre det bedre neste gang.
10. Forlatte handlekurver
Har du innsett hvorfor kunden forlot handlekurven din? Det er flere grunner til hvorfor kunden vil forlate handlekurven din.
- Vent på flere rabatter.
- Komplisert utsjekkingsprosess.
- Din e-handelsside har ikke den betalingsmetoden de foretrekker.
- Popup-abonnementskjemaer eller noen annen måte å fylle ut mye informasjon, irriterer generelt kunden, og så videre.
Imidlertid er Black Friday en av de velprøvde metodene for å hindre handlekurvabandonment.Black Friday tilbyr lukrative rabatter og tilbud som hjelper kunden med å ta kjøpsbeslutninger.Dette kan også føre til å legge til flere elementer i handlekurven.
11. Henvisningskoder for Black Friday
Det er avgjørende å fremheve henvisningskodene dine og tilby belønninger til nye besøkende og lojale kunder. Ved å tilby henvisningskoder til målgruppen din, hjelper du e-handelssiden din med å få mer trafikk og konverteringer. Det handler om å bruke riktig markedsføringsstrategi til rett tid.
12. Gratis frakt
«Gratis» er et ord som påvirker folk dypt psykologisk sett. Gratis frakt vil friste kundene dine til å handle på e-handelssiden din på Black Friday og andre dager. Det er en god idé å tilby gratis frakt til kundene dine fordi det direkte påvirker deres beslutning om å kjøpe.
13. Gave ved minimumskjøp av hvilken som helst sum
Dette systemet fungerer på grunnlag av at hvis du kjøper for et fast beløp, vil du motta en gave. Dette er en vinn-vinn-situasjon. Du selger også og hjelper til med å redusere beholdningen ved å selge varer som ikke har blitt solgt på måneder. Derfor er det en vellykket tips som hjelper direkte på Black Friday.
14. Engasjer kundene dine
Å lytte er en lønnsom vane som du bør anvende ikke bare på deg selv, men også på din e-handels nettside. Lytt til kunden din. Hvorfor? Kunden er brødboksen din. Hva de tenker om nettsiden din er viktigere enn noe annet. Det er en vellykket markedsføringsstrategi å handle i henhold til kundens behov for å opprettholde kundelojalitet.
15. Kun mobiltilbud
Forbrukeradferd betyr noe. Grunnen er at 43% av Black Friday shopping og veksten i salget skyldes mobilbruk. Nesten 70% av Black Friday-salg på Shopify antas å ha skjedd fordi folk brukte telefonene sine. Så for å være en vellykket e-handelsbutikk i 2022, må du ha tilbud som kun gjelder mobil.
16. Økning av AOV
AOV (gjennomsnittlig ordreverdi) refererer til gjennomsnittsverdien av en ordre. Enten det er Black Friday eller Cyber Monday, er det viktig å øke AOV for handlekurven. Dette kan oppnås ved å tilby gratis frakt, gaver osv.
17. Sosiale mediekonkurranser og arrangementer
Å organisere konkurranser og arrangementer er en flott måte å koble seg til målgruppen din på. Det hjelper med merkevarebevissthet, synlighet og øker trafikken til nettbutikken din, spesielt under Black Friday.
Du kan tilby gaver til målgruppen din og be dem om å dele historiene sine eller bilder, samt tilbakemeldinger om dine varer og tjenester, for å bygge tillit blant nye besøkende.
18. Kommuniser med målgruppen din
Kommunikasjon er nøkkelen til alt, enten det gjelder å løse problemer eller bygge et forhold. For å oppnå konverteringer, må du forstå og kommunisere med kunden din i hver fase av kundereisen deres. Dette er en utmerket markedsføringstips, spesielt når du har Black Friday.
19. SEO alltid
Hvis du selger på nettet, er en av de viktigste faktorene søkemotoroptimalisering. Black Friday vil bare være viktig hvis merket ditt har synlighet, bevissthet, rangering, riktig innhold med presise nøkkelord osv. Med andre ord, hvis du har Black Friday, må du gjøre nettstedet ditt SEO-vennlig.
Oppsummering
Black Friday er en gylden mulighet for alle e-handelsbedrifter, og hver forhandler og handelsmann prøver å dra nytte av det for å doble inntektene sine. De nevnte strategiene og tipsene er nyttige for å bringe mer trafikk til nettbutikken din og vil styrke salget og konverteringene til din nettbutikk.
Få Black Friday-løsninger med Edien!
De digitale ekspertene hos Edien.no er populære for sin kvalitetsservice og døgnåpne kundestøtte. Edien.com er også et godt sted å gå hvis du trenger hjelp til å finne ut hvordan du kan øke veksten i din B2B-virksomhet. De tilbyr også profesjonell hjelp med UX-design, implementering, integrasjon og utviklingstjenester, samt WooCommerce-tjenester.
Kontakt oss i dag hvis du har spørsmål. Vi har ekspertisen som trengs!